Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel LINK Get This.

Friday, February 11, 2011

sakit hati......!!!!!!!!!!


salam dear bloggerz.....

saat nie , aku xpanas pun...saja nak memanaskan entry kalie nie....
semalam jak aku rasa panas sangat ngn minah agak senget...(hahha...sgguh jht aku skrg)
bukannya aku nak melabel dia, tpi kdg2 yhp kesabaran aku teruji tau....

selama 6 smester nie, aku rasa dia xsedar2 lagi dia tu suka jadi parasit kat org2 yg sllu jdi partner dia....
aku bukan xmau tegur dia, tpi kitorg faam jg peel (prangai) dia tue...
dia n the gang, klu ad somthg xbaik, cpt sgt melatah......
marah2,xpuas hati...n kdg2 siap bagi 'pujian' kat org tu ( like as b+doh)

rasa xbest jak kan ada kawan mcm yg kita xdapat nak tegur prgai kurg baik dia....
xpayah crita prgai lain la....1 nie jak aku nk bahas...
sebb apa aku nk bahas, sbb sbgai satu alasan kat aku tidak melabel dia ngn apa2 yg kurg baik...
bcoZ dia kawan aku gak....

peel dia aku xsuka adalah......
klu ada pbincangan asgment, dia suka dok diam.......
aku tau la, sbb kdg2 aku pn mcm xda idea jak...
jwpn dri dia yg aku xsuka dgr...'aku ikut jak apa yg kamu buat'....
dish3x...mau jak aku bgi gula2 tgn kau nie....

ada satu sindrom yg bleh aku kaitkan peel kwn aku tu
nie..baca nie...aku copy dri iluvislam tdi....

Genovese Syndrome

Sindrom Genovese adalah satu fenomena di mana seseorang itu mengambil keputusan untuk tidak melibatkan diri atau memberikan bantuan dalam keadaan yang penting dan genting, dengan wujudnya bilangan orang yang ramai.

Ringkasnya, keadaan ini sama dengan peribahasa Melayu, lepas tangan.

Apakah bahayanya sindrom ini dalam masyarakat kita?

Belajar tidak aktif, bekerja tidak produktif, malahan berbincang atau bercakap pun sangat pasif!

Rata-rata umat kita 'menghidap' sindrom ini, sama ada sedar mahupun tidak. Apa tidaknya, mengambil bahagian dalam perbincangan tak mahu, bertanya soalan kepada pensyarah tak mahu, mengatakan sesuatu yang hak dan benar pun tak mahu! Alahai, jika begini, usahlah berkata mahu tolong saudara-saudara di Palestin, sebab semuanya itu hanyalah hasrat murni di dalam hati, takkan terjadi.

Buangkan sifat "tak apa, orang lain kan ada..."

Mahukah kita terus menjadi umat yang mundur, sering direndah-rendahkan oleh umat lain?

Puncanya? Tanya diri sendiri.


amacam?ada pcaya tak.....skurg2 aku xmau fkr ngtf kat org tue dah...

klu pun aku xdapat tegur dia, aku doakan dia sedar gak ksilapan dia...

aku hanya mampu doakan yg terbaik tuk dia jak....


-p/s : jangan suka ngutuk dan melabel seseorang disebabkan perangai xsenonoh diorang.....

0 comments:

Post a Comment