Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel LINK Get This.

Monday, October 31, 2011

sweEt 23 ###


Salam Mrs Alya ...

dalam masa seminggu ni....ad bberapa perkara mahu di share...
namun, ini hanya seselit sahaja dahulu...
1st of all....adalah doa2 rakan2 atas pertambahan umur ambo y ke-23....
sweet tau tahun ni..sbb kahidupan aku berubah....
persekitaran berubah...
tahun ini juga merupakan pengalaman terindah sbb aku 1st tyme kerja...
rasa duit gaji pertama dalam hidup atas titik peluh aku...
banyak sangat pengalaman aku dapat...
pengalaman berkeluarga...pengalaman y mmanusia kan aku....

teddy bear dri Mr. Roti Canai (abg Awi)
Kasut cumIl dri Mrs Ihe...
Tdg & Shock dri Mr Fbian (abg Hizam)

Nilai xkesah...tpi, sangat2 mhargai.... tQ so much my frend
dan perkara yg aku sangat hargai ialah doa dari My Honey iaitu bapa dan family aku....
aku syg family aku....



Wednesday, October 19, 2011

a.k.u

ini adalah aku...
unik sungguh manusia...
bertindak atas sebab peristiwa yang telah dia lalui selama mana ia telah lalui...

lagi indah klu kita dapat menerima kekurangan seseorang..
mencuba...berusaha...tapi perlu kena caranya...

serius...aku perlu bersabar..sabar...sabar....ya Allah..sangat memerlukanMu saat ini

Saturday, October 8, 2011

dulu dan kini...

salam...

hati ini sungguh senang..gembira..jk malam nie....
alhamdulillah ya Rabb..

tuk bberapa bulan akhirnya...
aku dapat mengekang perasaan aku ni daripada terus rasa ditinggalkan...

manusia....manusia.....
manusia mana yg tidak mahu di sayang dan myayangi....
bila orang yg dekat ngn kita...
rapat ngn kita....tahu baik buruk kita....
mcm kluarga sndiri.....
tiba2 saja dia tgglkan kita.....
tanpa dia fikir pun apa perasaan kita ms tu...
biar Allah saja y mbalas....balas baik atau buruk..aku serah...
yg aku inginkan....dia aku btaubat...dia aku lebih mhargai org lain....

rasa bkecai yg hati....bbulan2....wlupn aku ni kecik..
bukan haiwan yg perlu d hina sprti ini....
..bbulan juga aku mneutralkan semula apa y telah aku rasa itu ...

selit ckit ilmiah----
yg aku bljr psiko ckit2 ngn knslg ni...
dpt aku lihat la...manusia sgt perlu basic need-love belonging...

sbgai cnth....ind A dan B...kawan rapat bak suami isteri...
bila saatnya si isteri tdk dpt mmnuhi kasih syg si suami
suami akan memampas dgn mcari y lain....scra d rncg atau pn tdak....
bila ada y lain mmenuhi syg y penah isterinya beri dahulu....
suami akan brusaha mgenepikan isteri....
smpaikan ms ssh n sng shulu...d lupa sedetik nafas shja...

pd kawan baru...msti lh sang suami mberi lynn 1st class...
kerana bginya kasih sygnya sdh dipenuhi smula....

ada faham.....???? heehee...
ini bukan rekaan..penah tjadi

k..smbung balik cerita tdi...

hambaMu ini tahu...ada hikmah semua ini...
bila mgenang smula kisah lama...
aku mharap aku dpt delete kisah-kisah itu...
dpt padam semua org y aku kenal~kejam kn =)
klu aku nmpk kelibatnya pun, malamnya..mmg aku siap2 doa..spya xdgr pn bunyi kasutnya...
penah aku try test feel ni =) ...
aku tserempak...aku rs mcm d siat2 jk y hati...
klu cerita lebih pun, mn ada org jahat y faham apa aku rasa ms tu...

mharap, aku dapat siram dosa aku seperti aku memadam api guna kan air...
mengelap air baju lps d cuci dgn mop...
sepertimana sllu buat d rumah sewa aku ni klu mjemur kain ....

tadi, aku try lagi...cuba mjadi blog walking....
ya..pasti...rasa sakit hati itu tdak sm seperti awal tahun ni...
alhamdullah...aku bsyukur sgt....

byk perkara yg aku buat untuk mnormalkan semula aku ni....
seperkara sahaja y aku blum kecapi...

SAHABAT.....

aku nda kan pernah putus asa, wlupun stiap kali aku mahu kembali,.
rasa rendah diri itu menebal....

Allah...terima taubutku....
terima taubat nasuhaku.....
jgn pernah kau laknat aku dgn setiap apa yg aku telah ucapkan...
pelihara tingkah hambaMu yg sering lalai....

pelihara bapa, mama, didi, acai, angah, acik...
pelihara sahabat-sahabatku...
pelihara guru-guruku...
ssungguh2nya mereka adalah insan yg aku sayang...dunia akhirat...

Thursday, October 6, 2011

positifFFF...

salam...

entry sensitif ckit...


malang rasanya..bila susah...kali2 myusahkan..nda pa...aku senang..
tpi, bila dia senang....hidung pun xsanggup nk tengok..

lemahku bila fikir negatif, tpi aku akan cepat faham klu setiap tingkahnya ada musababnya...

Allah..kuatkan hati aku supaya tidak bersangka buruk...

Aku tau...aku xlayak...namun...biarlah KAU yg tentukan...aku Redha....

Wednesday, October 5, 2011

6 bulan celebration~~~


salam...

bmula sdh entry2 yang bhambur selepas ni......


sila tekan tanda 'x' kat atas sebelah kanan klu tdk bminat..


celaru tau ..
haha...
mana tnampak pict abg tsayang ni...adoi...
istgfr aku nda henti2..
aku juga manusia kan..
juz ak rsa mau pecah jk dada rsanya....~~kata2 syaitan yg lama btapak di hati ni....

Ya Allah ..lindungi hati kami...
hatiku..supaya redha dgn ktentuanMu ini...

tdi...dpt jmptn raihkan anak abg pian...comel...6 bulan...
beruntung abg pian..dpt wife sebaya anak dia....
20taun...abg pian 46taun...erm... =)
siapa sgka..abg pian tu awet muda..ok la juga ...nda la mcm anak beranak d tgk klu jln seiringan..

kali ni..mau cerita serba sedikit kawan sekeja aku nie...


ini zulhafiz....


zulhafiz...budak umor 17taun...
rajin tau...rs keinginan nya utk bljr dlm bidang elektronik.
tkubur..sbb kuarga xbgi hafiz blaja...
tpi...dia smgt...dgr kata...
bg advice la...srh dia simpan duit...
then, smbg bljr utk dptkan keja yg lbh baik ckit..
bbanding ngn keja dia skrg...
kat teko emas tu....pagi...jdi waiter..
malam keja d blkg..basuh pinggan...parah la juga..
nsb baik dia rajin n masi muda...ada tnaga kuat lgi....



ini pula syafiQ..abg ipar zulhafiz..

dia keja sblh pagi, akan hantar ayam...pi restoran area upsi..
sblh malam...dia jdi pbaca bil...
ala....mcm dia sediakan bahan2 tuk wat masakan panas....
dia ni kan, ada skill dlm catering tau....
ada bljr....macam2 nie sal cara hidangan..
dia ni umur 23 taun..tpi sdh ada wife n anak 4 orang...


bayangkan la klu di banding kan ngn aku
bayangkan.........ha3



ini pula pict tdi ...celebret zati...anak abg pian...kat blkg tu....ada kak zah n hubbynya...
sblh kanan tu..abg pian nwife&zati...
ha...kat depan tu..pekerja2 part tyme y bsungguh mgumpul duit..utk jalan2 sem ni.
ha3..


ha....yg baju orange@jingga...
abg zaidi...

klu dlu, dia keja sblh pagi jdi bancuh air ..
malam...jdi tukg masak mskn panas....
skrg ad y bancuh air sdh..
zul namanya. ~~pict x amek lgi..

dia abg zaidi ni nmpk jk diam...
pndai gatal ckp y bukan2....
ha3.saja....dia ramah..pndai serba serbi..



ha..ini lah zati....comel kan...

ni...hehe..mak zati... =)

ni kak zah...
dia lah pneman aku klu part tym sblh pagi..
kak zah bantu abg pian masak sblh pagi.....
comel kan zati tidow...
ini lah abag pian..n wife dia..
org kuala penyu ni dorg...kuala penyu, sabah...
zati tu...mcm tau2 jak mo amek gambar bh...


bah..habis sdh cerita..
juz yg xda gmbar..
p.cik othman...abg awi...abg hizam.....n p.cik owner kedai ni....
nda pa...aisyah pn xda..bhenti keja sdh di sbbkan dia nda sihat..

bh...esok mo mpbaiki proposal d medan libry...
esok , bella gnti keja....
arini pn ckp penat keja....mharapkan ia satu berkat .....
.............................

peluh rm3~~~

Salam.....

bila rasa penat, letih...
baru rasa memerlukan sesorang...
bila suka, senang....
kaki ntah ke mana...gg pun ntah ke mana...

aku pn manusia kan....seperkara jk...jgn smpai aku rasa tawar hati....
sudah secukup rasa sdh ni makan paru selama ni =)

letih juga ni balik kerja..rehat...nda sempat mau manja2 ngn katil...baju kotor mnunggu....
ni baru sedikit pgorbanan seorang mak ayah mbesarkan kita ..bekerja siang malam...
jika dibanding kerja part tym ni...

cerita sal part tyme...

duit juga salah satu motivasi kan...tpi, y mbuatkan aku sayang kawan2 skerja aku ni...
semua mcm ahli keluarga aku...
penat kerja di restoran ni...waitress...
tpi rsa puas dpt tlg p.cik othman....
tlg msk telur mata..
semua lh...keja2 besa wat d rmh...
puas..juz blaku prubahan fizikal la dlm 10 hari part tym ni...


~~~penat...



mmg ad mau cerita sal kwn2 skerja sy...wlupn 10 hari sdh...tpi mcm 10 tahun pnya cerita...
nti, tym sdh nda penat...bleh cerita satu-satu....

k....i need rest now...perlu tnaga mlm ni bperang ngn proposal....

salam ukhwah~~~~

Thursday, August 25, 2011

suatu kepuasan sebenarnya mhabis semester 7 nie...sesi berinternship...

tgn2, n jari2 aku ni penat menari2 di atas keyboard acer ksygn aku nie..sbb mau pandai la ni aku bsusah payah skrg...so..jgn merungut!!!

yg rasa tak puas hati bila sebut jak 'apa yg teman dah bagi kat deme ni'...cakap kuale ckit...
memberi itu, sentiasa 'topup' , cuma aku rasa tak puas.....banyak cacat cela...

ya ya ya ya....

cacat yang mmg azali pun ada....ada masa lgi kan...
n aku pun masih ada masa utk perbaiki...

ya ya ya ya...


cuma...sedikit terkilan....
aku tak rasa nk pindah dari sekolah ni pun...
tak rasa nak ngemas barang2 aku yg bhambur ni pun...
tak rasa nk serahkan klien2 aku kat kak zaidah pun...

setiap kali sesuatu blaku...
ni lah sindrom aku dapat.........
refleksi perasaan aku akan jdi hang...

looooooooodddddddddddiiiiiiinnnngggggggg.......................

sdh 2 mggu lepas...baru la nk nanges...
arghhh....aku pun mau juga mcm org lain....


merana ada perasaan mcm ni.....

ada sebab...msti ada kan.....................

well...ini lah aku......................
kena la terima prgai sendiri................


Monday, August 15, 2011

baju raya ~~~

Allah....klu bgini lah payah mdidik seorg anak....
tlg la...hindarkan ..............

rasa tak sedap hati aku di buatnya.................
---> dialog minggu lepass...

bila mana sebut perkataan kanak2...
xkira lah...tgk iklan tv ka...
escply masa tgk kalamullah di tv omega ...
sejuk perut mengandungkan anak2 tahfiz ni....ermm...

tpi, aku buat apa ??????

cerita atau tgk je baby...
mesti aku akan pegang perut...he3...
nampak jak ayah/mak memimpin anak ke bazar..mesti senyum sampai ke telinga....

nikmatnya ...Allah sahaja tahu..anak itu pelaburan terbaik ....
sudah penat jari aku ni membilang berapa anak nanti 10 tahun akan datang...

aku tiba2 terlebih matang sekarang ni....
tindakan reflek 'pegang perut' tu yang tak tahannya...

ada anak memang senang...
tapi bagi aku...mendidik itu suatu perkara paling indah sekiranya betul caranya....

serius....
siap ada yg kata aku sesuai anak ramai...amboi...agak2 la ....
malu kowt...yg cakap tu pun org lelaki....
klu di lihat drpd psonaliti luaran....mmg la nmpak tenang...
tpi dri dlmn....ce tya mak bapa aku....mmg kena reject awl2 lu nk mint kawin awal...

Allah...
byk lagi ilmu yang tak terkejar...
sebelum nk mendidik anak....bukan suami y perlu d cari...
itu namanya gatal....

ni...ilmu kat dada tak tepu n tak cerna lagi ni....
jangan mharap tak cerna....ilmu tak penuh lagi kat dada....

insyaAllah....bila tahu..mesti mahu...
juz skrg.... perlu yakin dan usaha....supaya aku tetap mampu dan terus mampu....


p/s : terbaik la tajuk entry ... =)

Tuesday, July 26, 2011

hati berbisik..~~

sempat ka tidak nie...



ya Allah....tulisan dan ukiran yg biasa2...

tpi mbuatkan kelopak mata itu dihujani dgn air mata....



rasa itu....


rindu 'keluarga'....


rindu teramat...

ku kejar....semakin jauh mereka pergi....


sempat ka....


maka.....

aku yg perlu terus mengejar nya.....

aku rindu sangat2...



Allah meletak hidayah itu bukan milik sesiapa...


tpi perlu diusahakan....

dan perlu dicari taufiknya...



disini......

bersama2 teman....sama2 mengenal apa itu Islam.....

nikmat yg kami tak pernah jumpa di rumah....


semua itu cuma alasan yg di buat sejak belasan tahun y lalu........




mharapkan masa sebulan ini ...

mampu berkongsi nikmat Islam dan Iman itu ngn adik2 aku kat cni.......


Allah...beri kesempatan dan kekuatan itu...




ku merinduimu.......



terima kasih akhi.....myedarkan ana dgn kelu kesahmu.....

rasa mahu bunuh diri....

tajuk tak bleh blah la cikgu....


ha ha.... sapa suruh baca....


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.





kalau difikirkan semula dan diberi petualang itu....
ingin sahaja mengulang semula cerita lama...
xlarat nak menampung lagi berat beras ini...
beras ...sudah lah tidak berkualiti....

myusahkan perut...
dah masak...senak plak rasa perut dek d sebabkan nasi hancur 100%....
dan tidak berkualiti....


kalau dahulu...
hati mnanti dan mbilang hari nak kembali ke kampung...
tpi skrg....
Allah sahaja yg tahu...
hati ini tak mahu pulang....mahu terus berada di perantauan...
kalau balik sekalipun, sdh tiada yg d harapkan....


aku juga manusia kn...time2 dgr hal tu...
time2 layan cerita bebudak....time2 tu juga lah...cerita cinta aku kuar...

eeemmmm...



kalau lah masalah itu boleh diselesaikan dalam sekelip mata....
mbakar sampah hanya cuma...

mesti muka pokemon macam sin chan...<---- apa kaitan...

mesti xda pelajar akan jmpa kaunselor...
mesti xda praktikum untuk pelajar kaunseling kat dunia ni...

ha ha ha ha ha ha ha ha.............................

bila kepala sudah di kaki......

p/s : nak tukar opsyen pasni...mahu menjadi isteri pujaan hati sang suami sepanjang hayat....[slogan anti dadah rpk ni]

dah selesai melalut..sambung wat kejo...

Wednesday, June 29, 2011

Tuesday, June 28, 2011

kehidupan tanpa tali....
kehidupan tnpa hati....
pasti mati....


Monday, June 20, 2011

merpati part 3 ~~~

memang cerita Linda itu sebijik dgn cerita novel dan cerita drama kat tv...ala2 cerita Nora Elena, cerita Cintaku ku Buang di tong sampah ( bukan tajuk sbnr...x igt dah tajuk cerita tu)...ala2 cinta terhalang la gamaknya...

Tiena tak sangka, ada juga spesis macam ni wujud....
kalau di bandingkan dengan kehidupannya di kampung, ramai budak2 umur 16 tahun, dah kahwin itupun disebabkan jumpa ngn balak ntah mana mereka jumpa , kalau tidak konduktor bas, pekerja kilang....mungkin sdh jodoh mereka...tapi bukan mengaibkan orang kampung sendiri ...tapi itu la hakikat.... bila hati sudah tidak ada minat untuk belajar, kebanyakkan dara2 sunti di kampungnya akan menghabiskan zaman bujang masing dgn cara kawin yg berbeza2....

itulah sbb Tiena teruja dengan cerita kawannya itu......
terbukti kan, rambut sama hita...jodoh lain2...
lain yg kita suka, tpi dengan org lain kita kahwin...

perkataan kahwin itulah membuatkan Tiena fobia+takut....
semalam mak Tiena telefon...
sibuk menyuruh Tiena cari pasangan cepat2.....
'buang perangai betul mak aku nie..'detik hati Tiena sambil2 borak ngn mak...

Muka Tiena nak merah padam dah dibuatkan oleh mak nya itu...Apa tidaknya...mak beriya2 sangat jodohkan dia ngn bekas kawan sekelasnya dulu....

'itu semua cerita lama mak ' Teina cuba meyakinkan mak nya supaya jangan berangan2 untuk bermenantukan Kamal...

Mungkin dulu Kamal suka padanya...tapi sekarang...hanya Allah sahaja yang tahu....
'dulu, orang nak, kau jual mahal kan'...Mak Tiena ni kalau bab kahwin, cepat je responnya sekarang...
Mungkin dia sedar anaknya itu sudah menjangkau umur 30 tahun,....sebab yang kukuh mak Tiena aasyik mendesaknya untuk kahwin....

'Tak apa lah mak...kalau ada jodoh, adalah....malas nk memikirkan pasal jodoh sekarang ni...kerja banyak. Kalau tak pun, sapa2 yg datang meminang...elok agamanya....mak terima je...acik terima je..'. ada luka berdarah semula..

Wednesday, June 15, 2011

merpati part 2~~~~

kali ini, rsa seperti tiada motivasi langsung...
datang keja seawal 7 pagi....ter'set' dalam kepala...
akan bosan hari ini....

kalau bleh di sama kan dinding ngn muka Tiena ni....
burok benor rupanya ...jauh beza....letak kat tengah bendang lagi elok...
apa tidak nya.....hosmate dia bawa bcakap...dia langsung tak respon...

kali ini, bukan memain Tiena mdiamkan diri...
dia tak layan sgt apa yang dibualkan oleh hosmate nya itu...
Tiena mempunyai alasan tersendiri...

disebabkan rutin yang sama....ngan keadaan rumah yg sama....
mbuatkn Tiena rasa 'moody' dengan persekitaran, rakan2 sekerja....
Tiena tak suka keadaan macam nie...seolah2 seperti tiada perasaan...

Alasan yang paling mbuatkan dia rasa 'moody' adalah sikap kawannya itu...
bukannya dia senang nak tarik muka dan buat tak kisah ngn segala perbualan ant. dia ngn kawannya itu...cuma...Tiena tidak senang sikap kawannya itu...

dgn orang lain yang mempunyai ciri yang 'kedik' itu, dia bleh terima...
tpi kali ini rasa hormat sekali Tiena ngn kawannya itu hilang...

nampak je muka dia, mmg secara automatik mood Tiena akan down..
entahlah....balik sahaja cuti raya tmphari, bleh lah 'masyuk' sehari dgn kawannya nya itu..
pastu, takdanya dia layan sangat perangai hosmate nya tu...
nasib baik ada kawan2 lain myewa rumah itu...kalau tak mmg sunyi sepi rumah nie...


bersambung...................

Tuesday, June 14, 2011

merpati part 1~~~

Tiena rasa tertekan sangat...perkara yang membuatkan dia rasa sangat2 down bila mana dia tidak bersependapat dgn mak nya..kali ini walau dia pujuk hati nya supaya tidak mengeluarkan perkataan yang menyinggung perasaan mak nya itu, dia juga rasa sungguh tak selesa...

pagi tadi, semasa phimpunan dan raptai utk pertandingan menari disekolah...
kain baju kurung nya wat hal...apa tidak nya,....
kecik....ukur lilit kain cukup2 kat pinggang...
pnjg kain cukup ngn kaki...
klu sekali imbas...macam cina santung dah.....

itu belum lagi baju...
baju2 kurung sebelum ini pn cukup2 kat badan......
Tiena rasa nak nangis je mlm tu...
baju kurung tu ikut body...
sdgkn dia dah pesan kat Puan Yati...
ukur besar...jangan cukup2...

ini sdh kali ke berapa dia pesan ngan tukang jahit & Puan Yati sekali...
Tiena sangat2 tension sebab 50% baju2 kurung nya ikut body...
macamana nk pakai ngn tdg labuh...

Tiena rasa sedih sgt, masa seperti ini lah..
mbuatkan nya rasa lemah...rasa tiada yang faham situasi nya...
Tiena paling tak suka pakai baju ketat2...
nak gerak sgt2 susah...

Puan Yati beria sgt dgn perkara yang dia buat....
Dgn alsan, sdh tiba masa nya Tiena kena pndai pakai baju ikut fesyen terkini.....

Tiena tekad...ini adalah kali terakhir dia minta buatkan baju kurung dgn Puan Yati....
selepas ni..biar Tiena sendiri ukur baju kat kedai...

bersambung...........................


Friday, June 3, 2011

hang 5 mint...~~

salam....

dalam kekalutan mbaca segala mak n bapa entry dak2 upsi yg mrungut sal duit kpm ni..
bunyi pebret tpon....

ada org sms...

bapa aku sms la....biasa lah
anak kesayangannya ini akan jdi telinga dan hati kpd mslh bapa...
sms2 sal rumah, mak, adik2.....


along: pak...kpm bagi rm1200 jk tuk sara hidup prakikal ni...juz, along punya xmasuk lagi..
bapa : cukup ka duit tu sama along nti?
along : kena bjimat la pak....(dlm hati, sedapkan hati bapa jk...ti dia fkr2 lgi sal anaknya ni)
along : klu mcmni pak...nda la anak bapa ni tkawin...sibuk ngn bljr lagi...hehehe
bapa : ish...apasal ckp sal tak kawin pla ni...bapa xmau la anak bapa smpai xkawin sbb myara adik2 n mbls jasa org tua...klu ada jodoh, itu y di utamakan...napa ada calon mnantu sdh ka?

( aku nk tgelak sndri2...bleh2 nya la bapa aku ni serius ngn apa aku ckp.green light nampknya....hehe)

along : nda da bh tu pak...men2 jk...tension bhutang jk sn sini ni.sdh 23taun,masi d sara oleh org tua....klu ada calon org kaya kn...best... hu3
bapa : eh...jgn pura2 bh....bapa ada tmimpi..klu bapa y cari msti along xmau....
along : ada juga bh y d suka pak...tpi, biarla....ada jdh...ada jg la tu...hehehehe
bapa : apa y bapa mau , calon menantu tu msti lebih hensem dari bapa, macam imam muda...macam bapa...nda pndai pukul isteri...n macam2 ada...

[ish....pndai juga msuk bakul bapa aku ni....kali nie...
ketawa tbahak2 satu rumah...tkezut k.ina n chung....oppss...i'm sorry ]

along : ek ele pak...lebih2 ni....
bapa : jgn mau lawan taiko ar...
along : ish...xda la lawan...serius ni pak...bapa la carikan calonnya....y pntg agamanya....

[ ayat serius gila ni...-actly suruh bapa usha2 pegawai di company nya tu....haha...gatal jg anak pacik awang ni]


sudah2 la tu ayu....kembali kpd realiti...

kes tension memikir proposal sbnr...mcm xrelated jk variable2 nya ni...


dah2...pi smbung wat proposal tu....dah tau xcerdik..perlu tmbh usaha...
dah tau xcantik....jaga budi bahasa...

Thursday, June 2, 2011

sibuk-sibuk ....

salam ukhwah...

seperkara yang myesakkan dan menerawang di kepala aku skrg ni...
erm,...dlm sibuk2 taip proposal ni...bleh lagi rasa rindu itu menyelinap dalam hati dan fikiran....

pejam mata....ingat ngn suasana d kampung....
senyap sbntr...dgr suara mak memanggil2...
bernafas plahan2...terdengar riuh rendah adik2 yg tengah bgaduh....
amati....tdengar gurau senda mgusik bapa dgn aku sllu....

makkkkkkkkkkkkkkkk....mau balik rumah...

ni lah bdak2 ni ckp lgi pasal balik kmpung...
punya la hati ni tegar sblm ni...

toooolllong lahhh......................
jangan sebut pkataan kesian...
aku tak suka tau...

aku dtg ke bumi semenanjung ni bukan untuk di kasihani...
mahu di empati..boleh...itu pn..sekadar nya ...sdh mcukupi...

lagi lah kilik2 kwn aku ni...
bleh pla tanya aku...knapa tak balik sabah...
sdgkn dia org sabah jg...
mimang semmmmaaarrrrrtttt la soalan mu utumanis....
nasib dlm libry kn...lu nda, ada y nda cukup tnh kena gigit

klu kesian pn...tlg diam kan jak...
tau...kekuatan masih ada lagi ni...
juz refresh hari2......
insyaAllah...


terima kasih lah juga kpd kwn2 yg kesian.....
aku pn faham keadaan kamu yg mgasihani kami2 nie...

::: masih byk ilmu bertempiaran y tidak dikutip dan di cerna...

FULLSTOP!

Saturday, April 30, 2011

i'm SINGLE

salam...

umur sdh 22 tahun, n 6 bln lagi genap 23 tahun...
muda dlm pjuangan ilmu..tlalu byk ilmu y belum di cantas...
d cerna n d serap....
klu difikir, kita tidak akan sedar bila malaikat maut akan bkunjung...
dlm senda tawa....riang ria ...n semasa mmikirkan DIA...

skrg ni, kesibukan ingin ber'internship' pd bln Mei nie...menyiapkan proposal...sibuk mngemas barang2 n perlu d angkut ke tempat baharu....

dan yg paling bahagia.....
ramai kawan2 aku akan menempuh alam perkahwinan....
sgt2 best kn...dapat kad jemputan dri classmate...
ada dua org kawn aku yg nak mnamatkan zaman bujang diorg tahun ni...
insyaAllah, tiada aral melintang..jemputan akan dipenuhi...

ingat sblm ni, bbual ngn kawan sekepala a.k.a bestprend... motmot
dgn tawa ria...sbb smpai sekarang calon pn tiada...hihihi
dlm tawa n suka kami tu, kami tahu...jodoh itu Dia yang lebih tahu...
bukan keperluan buat masa ini...cuma keadaan mbuatkan kami rasa...kami keterbelakang...

dlm ms sma....masih tidak percaya , kami sdh dewasa...

kalau pn ada orang dtg mcari jodoh...msti dia akan tlepas pndg mlihat kami...
melihat dari perangai, sikap, penampilan...(actly aku)..apatah lagi ilmu ....
masih kebudak-budakan...

itulah kami...kami bleh jadi mature...insyaAllah...masa akan berlalu n akan mematangkan kami.... =p


sblm ini...mahu bkongsi sedikit perancangan mengenai bakal anak..insyaAllah penerus ummah...tpi, blum ada kesempatan utk melakarnya dlm blog....insyAllah...nti akan myusul...

belek2, selak sana sini dlm muka buku...jumpa lah fanpage ust Azhar Idrus...mgenai tips2 perkahwinan...

insyaAllah...pasti ada manfaat nya utk sapa2 yang belum lagi bertemu jodoh....


TIP PERKAHWINAN

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

rasa best dan bahagia jak rasa mbaca tip2 ni....
jom....perjuangan masih panjang...
harap manfat untk semua....

:: slps bc nie..yg nk dtg mminang...sila lah postpon 5 tahun lagi....sy masih byk tanggungan n t/jawab... kalau ada lah... =p ::

sesaat rasa seperti sejam..
kalau dah sejam rasa seperti sehari..
sdh sehari rasa setahun..

kadang sehari tu, nak d ulang berkali2...
rasa tidak puas...
sebab selalu bbuat khilaf...
byk yg perlu diperbaiki..
disindir, di paku, di kutuk...
masih seperti itu...

kan bagus mjadi wangian kpd orang di sekeliling..
namun masih mjadi karat, serpihan2 yg kadang2 myakitkan...

mahu utk perbaiki...
perlu ada pgisian...
mahu bermula, tpi tiada cahaya itu,

kan perlu ada nya taufik setelah menemui hidayah...

mgkin taufik perlu di cari...di usahakan...
smpai skrg...tawa, cerita kosong..mjadi teman..

saat mmerlukan itu,
ia pergi sejauhnya..sukar ditemui...
bila rasa tidak perlu...bduyun2 yg dtg...

diri yg perlu diperbaiki...
sentiasa brain washing...
sirna yg pernah kunjung dulu,
perlu hadir sekarang..
takut ajal dtg mjelma dulu...
mnangis hidup kmbali tiada faedah..


p/s : maaf teman..semakin hari...semakin tidak mdatangkn manfaat...

Tuesday, April 26, 2011

:: balut luka ::

bila kerisauaan di letak bukan pada tempatnya...
mula lah rasa sedikit neurosis....

kalau paper semalam, baca 10x pun tak masuk...
serius..berusaha utk baca....langsung tak boleh masuk...
sekurang-kurang sy berusaha utk membaca kn... he he
aku mula tidak mharapkan keputusan yg baik utk subj tumpuan aku tu...

terselit sms2 dari ayahanda di kampung, bjela2...
Allah...betul...hanya doa mampu anakmu buat...
terlalu perit apa yang ayah lalui...
selama ini ayah bersedih sendiri...
tiada yg tahu n dengar...
ayah....along kan ada....

xmau fikir...
aku mau balut luka2 yg selama ini aku simpan....
aku tak mau fikir....


tersentuh tgk adik2 yg nk berubah.......
sudah berubah....
semakin hebat...
semakin mantap....

sdh cuba mdekat semula ...
bila niat berubah itu, usaha kurang...
ini akibatnya...

internship, tesis....final....
bukan itu yg aku fikir...
fikiran melalut di kampung...
sukar menjadi anak yg sulung...tapi tak pernah menyesal...
yg mbuatkan hati ini risau...
hati-hati di kampung itu.....

mharapkan hati2 itu tetap sabar, yakin....
semua yg berlaku pasti ada hikmah....
mahu sahaja, terbang...mgubat sakit yang di alami oleh ayah...
ayah...kuat ya..
adik2 masih perlukan ayah...

:: banyak pilihan--->>>mandi lama2, menyanyi, teriak puas2....tidur sampai besuk petang, atau zikrullah.... ::

Monday, April 25, 2011

siapa dia ni..??

salam...

bangun2..jam kat dinding ruang tamu pukul1.50 am. tidur tdi pkul11 pm..
bagus...ke'konsisten'an tidur macam ni ...ideal...bleh qiam trus..
[kena prktis nie, kata nk kawin..ahakz...GATAL.]
wlu pn saat ni, tidak dapat bertemu dgn Mu...
amalannya yg 'boleh' perlu d teruskan
...supaya hati terdidik..

sbenarnya...bangun2...
tfikir nk wish bestday n publish something ngn bdk besar tu
sdh lewat 2 jam...kata nk paling last person kan..
nie betul2 last...padan muka...so, aku mls la mau wat..

buka muka buku..ha..
baca blog budak tu...
mula2 senyum2...pastu....
HAHAHAHAHAHAHA.....
tergelak besar...

tkejut hosmate...dia fkir aku ngigau...
apa nda nya, cerita sal pi pesta buku..
dan aku tahu sbb apa bdak tu tukar seluar...
aku fikirkan apa lah...ceh...
tpi, mmg perasan kot org 2 pkai suar baru..track suit tu...hihi
lupa nk tanya saiz seluar.... =)


entry nie pun bukan nk publish sal bdk tu pn...
cukup la sekadar wish 'HB' kat wall
muka buku dia.....
hahahaha.. mls mau mnyemak kat wall org ni
tambah2 lgi,.....erm... =) ..adalah..
[insyaAllah..doa nya selaju air terjun, tidak pernah berhenti2..moga diam n tekad, dimudahkn n dimakbulkan]


ni kali, nak buat pdedahan kendiri ni...
dgn rajinnya, aku buka la inventori2 yg ada kt lappy aku ni
mau jawab JEPI (mls mau explain..klu mau tau lebih.jumpa aku trus)

senang tau inventori ni..
tersedia dalam excel..jawab2...automatik dh tercongak sendiri...

aku jawab lah inventori personaliti eysenck junior(JEPI)
last jawab ni ms bengkel fasi muda, sem lepas..
kira sahih la jwpn2 aku ni lu jawab sekarang, limpas masa tlh ditetapkan

[ jwb mn2 inventori psikologi, msti selang 3 bln
atau lbh dri sebelumkita pernah jwb inventori yg sama]

assababnya, nak dptkan interprestasi yg sahih n betul...

ok...jwb Y n T ...auto, habis jawab dlm masa 10 mint~~laju seyh,
cepat jak sdh ada jawapan...
akhirnya....aku dpt pilihan B
skala penipuan pun 5..kira bleh teruskan tadbir@interprestasi la jwpn2 aku tu

pilihan B tu mrujuk kpd personaliti KOLERIK
sblm ni, aku tak dapat tentukan aku personaliti yg mana satu tau...
sbb skala ekstrovert aku, dlm kolerik, tapi skala neurosis aku 12...
so, kira aku stabil, tapi...stil tak puas hati...



ni, dibawah...lebih kurg diagram JEPI ni...
[p/s :sekadar imaginasi anda sal JEPI...bukan sbnr ni..susunan xbetul.., nk sebenar...mint ngn aku..hehe]





kali ni, aku puas hati....tpi, interprestasi nya..jaga2...
personaliti KOLERIK ni
...ciri2 nya :

1) MUDAH TERSINGGUNG

[betul2, org ckp apa pn, aku cepat tersinggung...pastu2, cpt2 refleksi diri..kalau tak...
ada yg menangis nda henti2, terus neurosis~~ ]
kadang2 kn, aku akan mudah tersinggung ngn perkara yg remeh temeh...
masa kecik lagi teruk, disebabkan aku ni anak sulung yg dimanjakan n terasa dimanjakan selama 7 tahun sbg anak tunggal,
(adik k2 umur 17taun skrg)
so, semua kehendak aku dipenuhi...kalau tidak dipenuhi aku marah, merajuk...
kalau di marah...aku akan kecik hati, sambil bentak2 kepala kat dinding....tak pun, hati aku akan marah2..akan tekad benci dgn org yg marah2 tu)
tambah lagi, aku ni, ada efek bahan uji kaji di marah2...
so, hati aku ni, terlalu halus ~~~ceh

smpai la skrg ni, apa org cakap or buat...aku mudah tersinggung..kurg rasional
tpi, sdh ada ilmu manusia di dada ni...semua di neutralkan ngn akal n ilmu yg ada...

so, aku bleh kawal la.....jgn takut, bleh isi borg lagi...haha.


2) GELISAH

betul!! sebab itu, aku selalu akan buat sesuatu kerja lebih awal...
kalau aku wat keja last minit, emosi aku akan terganggu..
aku tak suka kalau aku gelisah..susah hati, nervous...paling aku nda suka...kerja nda berkualiti

betul..aku tak mau amek risiko menampakkan muka gelisah aku depan orang ramai...
dlm situasi sosial plak.. aku akan mudah sedikit gelisah kalau berhadapan dengan situasi baru
nmpk shja aku buat muka kool...dlm hati....huhuhu

jumpa org baharu pn, begitu lah..tidak tahu nk mula dari mana...
tpi, aku perasan sejak akhir2 ni...aku lebih banyak modal bercakap......
insyaAllah, moga awal n akhir pkenalan adalah baik...


3) AGRESIF
ntah...di mana agresif nya ni...
mungkinlah.....
kalau dlm golongan org2 yg aku selesa, kenal n rapat..
aku memang becok (celepur)...tanpa segan silu
tangan n kaki aku akan bertindak...
smpai tahap aku boleh pegang tangan lelaki klu khusyuk sgt bcerita,
klu kwn aku bcerita tu llki la..
tapi, nda pernah lagi lah...

klu kwn perempuan, itu...selalu..bukan tgn...reaksi mulut..
ketawa tbahak2 mcm lupa kiamat...terok kn
tpi, rasa lain pla sikap aku ni ngn apa yg aku lakukan skrg ni...erm...

mmg ad betul jg tu...agresif aku ni...byk aku tunjukkan dlm bentuk non-verbal....
anda kenal sy...mmg itu lah saya... =)



4) GHAIRAH

ghairah?????tang mana aku ghairah ni.....aku pn nda sure nie

klu aku lah tgk diri aku..cnthnya dlm bab mknn...
pernah dulu, puasa pd siang ari..pastu siang2 tu jg rasa nk bbuka petg nti ngn puding caramel...
tgh2 ari tu jg la search puding caramel..
terus set kt kepala, kls kul 5 ptg, pi beli bahan2..
kalau aku nak, aku akan buat..tak kisah la jadi ka tak....sbb aku tak penah buat puding ni

janji aku mau makan puding caramel hari itu juga...antam saja la
d sbb kan aku ada kls ptg n mlm...nda dpt buat sblm bbuka.....
balik kelas kul10 mlm....mandi, mbasuh..siap semua kul12..

pas hbis slt isyak...aku gigihkan pi memporak-peranda kan dapur rumah sewa
mak aku nda penah ajar aku puding caramel ni...
apa lgi masak kuih2 ni, belajar sendiri...

di sebabkan sllu mkn di kenduri kawin org BUGIS,
n tahap keinginan aku mau makan sdh mbuak2...
aku sanggup buat pagi2 BUTA tu jga...

kuar masuk bilik, semata2 refer cara masak kat intenet...(lappy dlm bilik)
menjadi yg kuih..tpi, nda sedap...lantak lah...
yg penting keperluan aku utk makan puding sdh dpenuhi...

ha...cukup ka sifat keghairahan aku tu...
klu nda, tpulg....
itu belum lgi hal2 lain..lain entry lah


5) MUDAH BERUBAH

HA!!! memang pun...tidak kira lah baik atau buruk...
aku mudah berubah dari pemikiran, percakapan tapi BUKAN pendirian...

dalam kata lain, aku suka memuliakan kawan2 aku ...
cthnya ckp slanga bahasa mereka...
'join' lawak jenaka mereka...moga dgn demikian ...mereka rasa di hargai..
aku makan makanan pebret kwn2 aku..wlu pn, aku kurg sikit mkn mknn tersebut...
automotik, aku akan jadikan ia sbgai satu pebret aku....
serba sedikit, ia satu pembelajaran sosial bagi aku

tpi, tidak semua perkara ....aku masih berakal tau...


ada lgi 3 ciri2,
tpi mgantuk sdh yg mata...
note2 moral, aku tak hbis cerna lgi...
rasa bimbang aku di pinjam oleh kwn aku...

selasa nti bakal btempur ngn kereta n pensil...
masih ada ms myediakan peluru2 untuk berperang...

jam 4.21am...baiklah...sila tidur wahai mata...
wassalam.... ~~~~


Sunday, April 24, 2011

malu itu.....~~~

as-salam.....

seperkara yang membuat timbul rasa menyesal sekarang adalah...
semalam, mulut ini terlalu lancang bersuara di hadapan ajnabi..
Allah....~~ kenapa lah percakapan ini secara drastik akan berubah
bila bercerita ngn hamba Allah itu,

sesaat setelah bercerita itu,
tiba2 timbul rasa malu...
seoalah2 sedang bercerita dengan family sahaja...
Allah.. ~~~~

tak boleh seperti itu wahai diri...
mereka itu tetap ajnabi kamu...
bukan mahram bagimu...
sangat2 lah penting bagi kamu menjaga ikhtilat ant kamu
walau kamu hanya berkawan...
walau pun rasa selesa itu ada...
malu perlu mendahului segalanya....

terlalu banyak khilaf dalam pergaulan itu..
sudah minta maaf sekali pun.
rasa tikaman hati dengan Mu ....

rasa diri ini tidak mendapat redha Mu, rahmat Mu
dengan niat baik asalnya ingin membantu...

Allah ~~~ maafkan diri itu....
diri itu khilaf...
diri itu berjanji...
di hari lain, akan sentiasa mengingati Mu setiap langkah, setiap perbuatan n pergaulan..


maafkan Ya Allah ~~~

Tuesday, April 19, 2011

S.A.Y.A.N.G

makin di fikir...smakin rasa rindu...
senyuman tetap terukir...
boleh juga lah ketawa terbahak2...
tapi ada sesuatu yg bbisik d hati...

'Allah....kuatkan hati itu ya Allah....'

balik sahaja dia dari belajar memandu tdi...
dari pukul2 smpai kul5....
memang hati tak tenang....
asyik2 kena marah...masuk simpang pn bleh lagi xpandai...
normal la tu, asalnya mmg xpndai kan
masa kak rani marah2 tu...dia mmg sllu akan 'cool' kan dia balik..
'
'ala kak...besa lah.baru belajar kan...'
mula la dia cuba tanya mcm2....spy keadaan kool sedikit.

'klu masuk simpang mmg kena tekan klac n tak payah tekan minyak ker?'

mcm2 la soalan yg bijak2 keluar...
sbb mmg dia bebal kan...
klu di kampung, mesti dia selalu kena ulu-ulu ngn adik2 nya...
pindik la, tak smpai kaki la..mentang2 la durg sdh bleh bawa kereta
nda pa...dia tetap kekalkan kewarasan akalnya....nanti balik kampung,
biar kamu2, tgk jk aku pigi bandar ya....
tegar dia simpan ayat2 tu dlm hati nya, smbil buat muka comel (",)

marah kak rani tu ingatkan dia kpd mak d kampung..
betul2 rasa rindu bila mak dia marah......
dia tlampau rindu ngn familynya...
ayah kol tadi pn, rasa xpuas lagi...
mcm2 mslh yg jadi kt rumah..
mau jk dia terbang balik ke rumah..
tengok keadaan d sana...tapi..........
memang tidak boleh...tiada kemampuan...

inilah dugaan smsa bljr...
malah, dia adalah harapan keluarga...
yang akan menggantikan ayahnya yg sdh semakin uzur ...
menyara keluarga....
bukan senang memimpin keluarga jika awalnya tidak betul
dan Allah bukan tujuannya dan panduannya..

namun, dia perlu meneruskan dan membetulkan keadaan
walau seteruk mana pun..
hati nya sangat2 rasa sedih dan 'down' sgt
kalau rakan sekepalanya itu bercerita tentang keluarganya..
telinganya hanya mampu mendengar...
tidak ka dia tahu hati kwn nya sgt pilu mdengar kebhgian mereka...
hanya mampu tersenyumm...

akhir2 ini, hati itu terlalu sensitif
nda boleh ada yg cakap sal keluarga...
pasti berderai air mata ..
terlalu menebal rsa rindu ini...
berilah masa sedikit shja, utk menjenguk mereka ya Allah
supaya diri itu mampu meneruskan perjuangan hidupnya

Allah..bantu diri itu supaya mampu bertahan....~~~

Sunday, March 20, 2011

alah bisa, tegal pahala..


salam...
Alhamdulillah ya Allah..Segala Puji bagiMU...
Allah Azza Wa Jalla...
sudi membenarkan hambaMu ini mhirup oksigen Mu secara percuma, meminjamkn aku tangan untuk terus menulis, belajar n membantu org lain...sudi mberi pinjam akal yg sihat, kaki yang sempurna...n anggota badan yg tidak cacat cela...

Amat sukar untuk berbuat baik n mengamalkannya...
hati hamba-hamba yang beriman akan sentiasa mengingati Allah.

“Sesungguhnya Rasulullah selalu menyebut-nyebut rahmat Tuhan, dalam satu hadis Qudsi Allah S.W.T. berfirman maksudnya : "Wahai anak-anak Adam, (sebutkan) zikirkanlah Aku selepas sembahyang subuh barang sekejap dan selepas solat asar barang sekejap maka Aku memadai kepada engkau apa yang ada diantara dua waktu tersebut maka apabila naik matahari sembahyanglah duha sebanyak 8 rakaat."
(Diriwayatkan oleh Sayyidina Hassan r.a)

Amalan al-Mathurat seharian masih lagi tidak konsisten...
masih ada bocor n malasnya....
penghayatan setiap bait kata-kata Allah masih lagi lemah...
perlu peningkatan hari demi sehari....

Ayuh sahabat2ku...amalkan al-mathurat..
i-Allah di dalam perlindungan Allah..
selepas subuh sehingga asar...
dari asar sehingga subuh kembali....

mari, renew jadual harian kita...masukkan sekali dan sisipkan
sedikit masa, dlm 10 minit utk ber'dua-duaan' dgn Nya

ubah hari-hari kita dengan pkara yg lebih bermanfaat..
dan jangan biarkan ia hanya sia-sia...

utk bacaan selepas subuh di sini
dan utk bacaan selepas asar di sini